پیشنهاد سردبیر

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی برای اولین بار موفق به بومی‌سازی دستگاه شوک قلبی خودکار شده‌است.

 برای نخستین بار دستگاه شوک قلبی خودکار بومی سازی شد

به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، شرکت تجهیزات پیشرفته درمان توس در ۱۳۹۶ و با هدف تولید تجهیزات پزشکی High Teck تأسیس شد. این شرکت به دنبال توسعه و تولید محصولاتی است که اثرگذاری آن در نجات بیماران اثبات شده است و در درجه اول در کشور مان و سپس کشورهای منطقه مغفول مانده است. همچنین چشم انداز شرکت بررسی و تولید تجهیزاتی است که تا کنون در ایران تولیدکننده نداشته و یا تعداد تولیدکنندگان بیش از دو شرکت نباشد مهم ترین مأموریت شرکت در حال حاضر تولید تجهیزات کمک به احیای قلبی ریوی( CPR) است.

مهم ترین و پیچیده‌ترین وسیله در این بخش درحال حاضر دستگاه شوک قلبی خودکار است که این شرکت برای اولین بار در کشور موفق به اخذ تاییدیه وزارت بهداشت به عنوان تولیدکننده مستقل این دستگاه شده است.

همچنین در ۱۳۹۲ شرکت تجهیزات پیشرفته درمان (شرکت مادر) برای اولین‌بار در کشور موفق به اخذ تاییدیه تولید دستگاه شوک قلبی تحت لیسانس کمپانی اوساتو اسپانیا از اداره کل تجهیزات پزشکی شد و بیش از پانصد دستگاه در سراسر کشور توزیع کرده‌است.

محمد آهنیان، مدیرعامل شرکت تجهیزات پیشرفته درمان طوس، در توضیح عملکرد دستگاه شوک قلبی خودکار گفت: کسی که دچار ایست قلبی می‌شود بین ۴ تا ۶ دقیقه فرصت دارد که به آن شوک داده و برگردد و عملاً اگر این زمان بگذرد، شانس زنده ماندش کم می‌شود. در شهرهای بزرگ یا در اماکنی که دور از امکانات پزشکی هستند، عملاً این احیای قلبی محقق نمی‌شود. با نصب این دستگاه در اماکن عمومی یا در جاهایی که امکان تردد بیشتر است، مثل فرودگاه‌ها، پارک‌ها، متروها و … می‌توان عدد قابل توجهی از افرادی که دچار ایست قلبی می‌شوند را به زندگی برگرداند.

وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته در اماکن عمومی استفاده از این دستگاه‌ها مرسوم است و استفاده از آن تخصص خاصی هم نیاز ندارد و با یک آموزش اولیه می‌توان از آن برای افرادی که دچار ایست قلبی شده است، استفاده کرد.

به گفته او، این دستگاه، یک سخنگوی فارسی دارد و این سخنگو مراحل کار با دستگاه را به اپراتور توضیح می‌دهد ور در عین حال هم وضعیت مریض را پایش می‌کند بدین معنا که آیا هنوز مریض نیاز به شوک دارد یا خیر. اگر نیاز داشته باشد، دستگاه شارژ می‌شود.

وی با بیان اینکه بزرگ ترین آمار مرگ و میر ایست قلبی است، افزود: اگر این دستگاه به موقع و در جاهای مختلف استفاده شود می‌تواند تا ۵۰ درصد آمار مرگ و میر بر اثر ایست قلبی را کاهش دهد.

آهنیان درباره قیمت این محصول نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی گفت: این محصول چیزی حدود یک سوم نمونه مشابه خارجی قیمت داشته و در هر دستگاه سیصد دلار صرفه جویی ارزی به همراه دارد که بومی سازی آن با توجه به نیاز کشور که شاید بالای ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار دستگاه باشد، رقم بزرگی صرفه جویی ارزی را به همراه خواهدداشت.

وی ادامه داد: ظرفیت تولید ما ۴۰۰ دستگاه در سال است ولی اگر فرهنگ استفاده از این محصول جا افتاده و متقاضی داشته باشد، امکان گسترش آن وجود دارد و کار پیچیده‌ای نیست.

به گفته او، مدیرعامل شرکت تجهیزات پیشرفته درمان طوس، این دستگاه، هنوز تائیدیه CE اروپا را نگرفته ایم، به همین دلیل برای صادرات اقدامی نکرده ایم به دو علت؛ نخست هزینه‌های سنگین دریافتCE و دوم همکاری نکردن برخی از شرکت‌ها، به خاطر تحریم‌هایی که وجود دارد، خیلی از شرکت‌ها CE را به ما نمی‌دهند.

آهنیان خاطرنشان کرد: مزیت این محصول نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی، دقت انرژی ای است که به بیمار می‌دهد، طبق آزمایش خود آزمایشگاه مرجع غذا و دارو سازمان،، از لحاظ دقت انرژی حتی نسبت به تاپ برندهای دنیا بالاتر است. از دیگر مزیت‌های این محصول می‌توان به سرویس دهی و خدمات پس از فروش اشاره کرد این در حالی است که خیلی دستگاه‌های مشابه خارجی به دلیل عدم سرویس دهی از کار افتاده است و عملاً بی استفاده هستند.

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.